Uvod

Diskusije su izvrstan element svakog tečaja za strukovno područje. One podupiru interakciju, stvaraju osjećaj zajedništva i uključenosti, dopuštaju dijeljenje informacija i znanja. Online diskusije doprinose razvoju kognitivnog, kritičkog mišljenja, pružaju dovoljno vremena za promišljeni, dubinski osvrt na teme tečaja, omogućuju istraživačko učenje te osnažuju učenike, osobito one koji su sramežljivi ili se boje javno govoriti. S druge strane, one mogu uzrokovati i mnogo problema za polaznike i izazvati frustracije. Nositi se s previše informacija, probijati kroz nevažne poruke i učinkovito pisati poruke na forumu: to su vještine koje se s vremenom mogu naučiti. Kako polaznike podržati da bi diskusije bile što korisnije?

1) Faza izrade

Procijenite potrebno vrijeme

Online diskusije oduzimaju puno više vremena nego one licem u lice. Prema Hortonu, 10-minutni razgovor može se usporediti s 20-minutnim razgovorom preko Interneta (npr., preko Skypea), 30-minutnim chatom i dvodnevnom diskusijom na forumu. Tijekom izrade zadatka koji uključuje diskusiju morate napraviti procjenu potrebnog vremena. Moguće je da bi za postizanje vašeg cilja učinkovitiji bili chat ili razredna diskusija (ako je to moguće).

Organizacija foruma

Ovisno o vašem sučelju za e-učenje dostupne su razne opcije i tipovi foruma. Razmotrite te opcije:

  • jedan forum za cijeli tečaj (uzmite u obzir problem traženja relevantnih informacija) ili više foruma s više tema (uzmite u obzir da bi se polaznici mogli pogubiti na puno odvojenih foruma).
  • tehnički forum za rješavanje problema vezanih za softver ili opremu (hoćete li moći upravljati ovim forumom sami ili će vam trebati podrška?)
  • forum za obavijesti
  • društveni forum za zabavu (planirate li posjećivati ovaj forum ili je to slobodna zona za polaznike?)

Postavite pravila

Na početku tečaja dobro bi bilo informirati učenike kako se odgovara na poruke, citiraju poruke, otvaraju novi nizovi poruka, dijele poveznice, dodaju prilozi i koja je maksimalna veličina priloga. U uvodnoj poruci možete također postaviti neka pravila, kao što su način obraćanja (npr. osobnim imenom), jesu li se polaznici obvezni pridržavati općih pravila ponašanja na Internetu (stavite postojeću poveznicu ili napravite vlastitu), itd.

Tema diskusije

Zanimljiva diskusija započinje s privlačnom i poticajnom temom. Diskusija s očiglednom temom može izazvati ponavljanje komentara i dosadu polaznika. Pokušajte kreirati e-aktivnost na način da diskutirani problem bude višedimenzionalan te da postoji više gledišta koja se mogu raspravljati. Tema mora biti jasna, razumljiva, mora omogućiti drugima da pronađu relevantne diskusije i mora upućivati na srž problema u diskusiji. Razmislite o tome što je najvažnije da polaznici nauče i shvate o temi te s tim na umu oblikujte pitanja.

Ovo su neki tipovi pitanja koji razvijaju različite vrste mišljenja:

Konvergentno mišljenje

Divergentno mišljenje

Evaluativno mišljenje

Obično započinju s:

  • Zašto
  • Kako
  • Na koji način...

Obično započinju s:

  • Zamislite
  • Pretpostavite
  • Predvidite...
  • Ako..., onda...
  • Kako je moguće...
  • Možete li napraviti…
  • Koje su moguće posljedice...

Obično započinju s:

  • Obranite
  • Osudite
  • Opravdajte...
  • Što mislite o...
  • Koje je vaše mišljenje o...

Primjeri:

  • Kako se gravitacija razlikuje od elektrostatičkog privlačenja?
  • Kako invaziju na Grenadu možemo smatrati suvremenim primjerom Monroeve doktrine na djelu?
  • Zašto se Richard III smatrao zlim kraljem?

Primjeri:

  • Zamislite da se Cezar nikad nije vratio u Rim iz Galicije. Bi li Carstvo postojalo?
  • Koja su vaša predviđanja o procesu glasanja na Floridi?
  • Kako bi se život u 2100 mogao razlikovati od današnjeg?

Primjeri:

  • Koje su po vašem mišljenju prednosti solarne energije u odnosu na  tvornice na ugljeni pogon?
  • Je li pošteno da se u amandmanu IX zahtijeva da fakulteti financiraju sportove za žene kao i za muškarce?
  • Što mislite o podizanju dobi za dobivanje vozačke dozvole? Zašto?

Odredite i objasnite kako ćete vrednovati sudjelovanje polaznika

Učenici moraju znati na koji način će se njihove poruke vrednovati da bi znali pravilno reagirati (Koji su kriteriji za prihvatljivo sudjelovanje? Moraju li objaviti neki određeni broj poruka? Postoje li neki vremenski rokovi? Moraju li poruke biti određene duljine? Trebaju li uključiti neke informacije ili reference?).  U protivnome, učenici bi mogli krivo shvatiti što se od njih očekuje, a to vodi ka razočarenju i neučinkovitom nastavnom iskustvu.

2) Faza diskusije i moderiranja

Dobrodošli

Svaka diskusija mora imati svoj početak. Moderator mora poželjeti dobrodošlicu i potaknuti polaznike, mora objasniti ciljeve diskusije i omogućiti poveznice vezane za temu ili diskusiju.

Budite aktivni, ali nemojte dominirati

Što češće diskutirate, komentirate i potičete polaznike na sudjelovanje, naglašavate kreativnost, smirujete strasti ili namjerno provocirate, veće su šanse da će svi polaznici biti aktivni. No, isticanje sitnih pogreški i propusta, osobito na početku tečaja, može ih zaplašiti. Napravite sažetak teme (ili zamolite nekog od polaznika), odgovorite na pitanje u poruci ako nitko drugi nije u zadanom vremenu.

Iznošenje svog stajališta

Naravno, imate pravo na iznošenje svog stajališta, no radije učinite to u sažetku diskusije. Ne zaboravite da je vaša uloga da moderirate, to jest, dajete podršku polaznicima, a ne da ih uvjeravate u nešto. Ako iznesete svoje mišljenje prerano, pogotovo ako je kontroverzno, to može polučiti negativne učinke.

Problematični “Slažem se s prethodnim govornikom”

Morate se naučiti nositi s površnim porukama. Potaknite polaznike da daju primjere i dokaze za svoje tvrdnje. Ako svi jednako misle, počnite namjerno provocirati, dajte im izazove kao što su „A što ako…” ili “Dokaži da sam u krivu...” 

Dr. Jekyll i Mr. Hyde

To što se ljudi na forumske diskusije u tečajevima moraju prijaviti imenom i prezimenom ne znači da neće biti frustriranih diskutanata. Ponekad jedan nevini komentar može pokrenuti lavinu optužbi, uvreda i agresije. Uloga moderatora je da uvijek smiri situaciju i pomogne u rješavanju problema uzimajući u obzir sve sukobljene strane. Tek u ekstremnim situacijama pribjegava se ekstremnom rješenju koje podrazumijeva brisanje poruke koja krši pravila ponašanja na internetu ili je protivna zakonu (a tada je potrebno objasniti razloge brisanja). Također možete autoru takve poruke poslati e-mail upozorenja ili individualnu poruku. 

Razvijanje i sažetak diskusije

Ovo su tipične aktivnosti moderatora ili tutora. U čemu je razlika? Sažetak je skraćena verzija u kojoj su naglašene glavne točke i argumenti. Razvijanje je kreativniji proces; moderator bira odabrane dijelove te ih ponovo sastavlja u novu priču stvarajući veze koje nisu uvijek očigledne polaznicima. Kako se tema razvija?

  • prikupite sve poruke, npr., kopirajte ih u novi dokument
  • pročitajte ih i istaknite ključne elemente
  • identificirajte zajedničke elemente i kontradikcije
  • skupite ključne elemente u kojima je vidljivo slaganje ili kontradikcije, dajte primjere u odnosu na originalne poruke  
  • dodajte pozitivne komentare
  • dodajte kritičke komentare
  • čestitajte
  • objavite na forumu i potaknite daljnju diskusiju

Zuletzt geändert: Friday, 6. June 2014, 13:23