Replikacioni trening STEAM
Termin „STEM edukacija“ znači poučavanje i učenje u oblasti prirodnih nauka, tehnologije, inžinjerstva i matematike (akronim
STEM potiče od prva četiri slova engleskih riječi za navedene oblasti). Kada bismo željeli prevesti ovaj akronim u kontekst
bosanskohercegovačkog obrazovnog sistema, možemo reći da STEM područje predstavlja edukaciju u oblasti prirodnih nauka (u
višim razredima su to većinom zasebni predmeti Biologija, Hemija, Fizika, Geografija), tehnike i informacionih tehnologija (predmeti
Tehnički odgoj i obrazovanje i Informatika), te matematike. STEM edukacija uključuje sve obrazovne aktivnosti tokom svih razvojnih
perioda, u formalnom, ali i neformalnom smislu (aktivnosti unutar škole, kao i izvan nje). STEM je, zapravo, način poučavanja baziran
na interdisciplinarnom pristupu koji je u uskoj vezi sa situacijama i problemima iz svakodnevnog života. Osnovna ideja STEM pristupa
je da se, umjesto fokusa na zasebne, odvojene discipline, poučavanje različitih predmeta koordinira i, ukoliko je moguće, integriše na
osnovu poveznica baziranih na praktičnim primjenama.
Kako bi naši učenici stekli ključne vještine i kompetencije nužne za njihovo napredovanje u savremenom okruženju, potrebna je
promjena trenutne obrazovne paradigme bazirane na nastavnim sadržajima i zaokret prema ishodima učenja i međupredmetnim
poveznicama (STEM pristup). Zajednička jezgra nastavnih planova i programa, koja je za svih šest STEM predmeta sačinjena od
strane Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) i usvojena u Službenom glasniku BiH, te usvojena od strane
nadležnih tijela, predstavlja polaznu osnovu za promjenu pristupa poučavanju od strane nastavnika jer daje jasno definisane ishode
učenja i indikatore napredovanja za odgovarajuće razvojne uzraste. Ono što nedostaje jeste okvir za integraciju / koordinaciju ovih
šest predmeta na osnovu identifikovanih poveznica. S obzirom da je jedan od zvaničnih ciljeva obrazovanja u Bosni i Hercegovini
osposobljavanje za ekonomiju baziranu na znanju, kao pristup uočavanja poveznica između predmeta odabrali smo odgovarajuće
sektore ekonomije zasnovane na znanju.
Do sada je poučavanje u našim školama bazirano na nastavnim planovima i programima i eventualno drugim dokumentima koji prate
nastavne planove i programe.
Oni su napravljeni za svaki predmet posebno i bazirani su na sadržajima ili modulima koje treba predavati. Sada postoji još jedan
dokument, a to je Zajednička jezgra nastavnih planova i programa bazirana na ishodima učenja, koja je također napravljena za svaki
predmet posebno, ali na drugačijim, savremenijim principima poučavanja. Kako bismo istakli međupredmetne veze bazirane na sektorima
ekonomije zasnovane na znanju, izradili smo Nacrt operativnog nastavnog plana i programa (ONPP) za STEM kompetencije, za svaki
od STEM predmeta u kojem su navedene veze s ishodima učenja iz ostalih predmeta. U ovom Priručniku smo pokušali nastavnicima
olakšati proces prilagođavanja i primjene nove nastavne paradigme bazirane na ishodima učenja (odnosno primjene Zajedničke
jezgre nastavnih planova i programa) i ponuditi drugačiju, inovativniju metodologiju poučavanja koja je bazirana na međupredmetnim
poveznicama i primjenama u različitim situacijama, a koje potiču iz sektora ekonomije zasnovane na znanju.