Filmsli rodovi i vrste

Dokumentarni film

Dokumentarni se film oslanja na događaje u zbilji. Za razliku od igranog filma, njega ne obilježava izmišljeni, namješteni i pripremljeni događaj, već stvarni ljudi u stvarnom prostoru, u životnim situacijama. Stoga je dokumentarni film najčišća vrsta filma koja pruža mogućnosti najuvjerljivijeg prikaza zbilje i ljudskog života.

John Grierson, engleski dokumentarist, 1926.godine prvi put upotrebljava naziv dokumentarni film. Ta je riječ (engl.documentary, od franc.documentaire) prvotno označavala putopisne filmove.


s276


Nemojmo se zavaravati, i kad je riječ o dokumentarnom filmu postoji redatelj, osoba koja je, primjerice, odlučila upravo snimati film o životu umirovljenika u staračkom domu, a ne o događajima na nekoj utakmici.

Redatelj je izvršio odabir teme iz mnoštva tema što nam ih nudi život. I način kako ćeprikazati primjerice, život umirovljenika - njegova je odluka: hoće li ga prikazati s tužne strane ili možda odabrati samo smiješne situacije, hoće li film sadržavati prizore susreta s obitelji koja posjećuje umirovljenike ili ne,hoće li redatelj snimati lica umirovljenika, njihove ruke i drugo samo krupno ili ćemo vidjeti snimljene cijele osobe u prostoru. Njegova je odluka hoće li snimati danju ili noću ili možda u oba dijela dana, za lijepa ili oblačna, kišovita vremena. Sve to, i mnoštvo drugih stvari, doprinos je redatelja filmu o starim ljudima, pa prema tome i njegovo viđenje, njegov komentar te situacije. On će iz njihova života izdvojiti ono što želi da kamera vidi, a ovisno o tome, kasnije i gledatelji. Vrijeme trajanja pojedinog prizora također određuje redatelj filma. Dulje će se snimati ono što smatra važnijim i zanimljivijim, a neki manje važni detalji bit će samo zabilježeni ili će ih potpuno izostaviti.

U počecima filma snimali su se samo dokumentarni filmovi. Bilo je bitno na filmsku vrpcu kamerom zabilježiti stvaran događaj iz svakodnevnog života, primjerice dolazak vlaka, zajutrak bebe, izlazak radnika iz tvornice u prvim filmovima braće Lumiere.

Snimaju se i filmovi o odnosu čovjeka i prirode, kakve je, primjerice, snimao slavni dokumentarist Robert Flaherty. On bit dokumentarnih filmova vidi u sljedećemu:

Drama postoji u zbilji, naročito u životu primitivnog čovjeka. Uhvaćen u sukob s prirodom, čovjek stvara najsnažniji sukob. Ja nastojim prikazati poglavito te sukobe, dramu svakodnevnog života, poštujući pritom sve bitne činjenice i događanja.

s122


Danas se često događa da i neki igrani filmovi (filmovi spričom i glumcima), neovisno o tome koliko su režirani, namješteni, planirani usvakom detalju, djeluju vrlo stvarno, kao život, pa tada govorimo o zastupljenosti dokumentarnoga u igranom filmu.

Brojne su vrste dokumentarnih filmova:

  • činjenični, faktografski film (putopisi, reportaže)
  • namjenski film (obrazovni film)
  • popularnoznanstveni film (popularizira znanost)
  • promidžbeni film (od političke promidžbe do reklamnih filmova)
  • antropološki film (život pojedinaca, sredine) i dr.

druge

tadic