Filmska izražajna sredstva

Filmski plan

Svaki filmski kadar prikazuje određeni prostor. Veličina tog prostora zove se filmski plan. Promjena filmskog plana slična je onome što svi radimo u svakodnevnom životu kada usmjeravamo svoju pozornost na ovaj ili onaj dio prostora. Mi također promatramo s veće ili manje udaljenosti dakle u planovima. Uz pomoć planova u filmu se postiže izražajnost, odnosno može se ukloniti ili skriti ono što u tom trenutku nije bitno, a istaknuti ono važno.

Mogli bismo reći da je to mjera za filmski prostor ili prostor što ga zahvaća objektiv kamere. Kamera uvijek snima neki filmski plan.

Neovisno o tome što snimamo (krajobraz, čovjeka, predmete), nazivi planova se uvijek određuju prema visini odrasle osobe prosječnog rasta. Kad u kadru nema osoba, mi zamišljamo ljudski lik koji bi se mogao nalaziti u kadru uz snimani objekt.

    Total - prikazuje cijelog čovjeka u prostoru ili prostor. Ovaj plan služi za upoznavanje sa prostorom, osobom u odredjenom prostornom kontekstu, tj. mjestom na kojem se dešava akcija.

    Srednji plan prikazuje veći dio čovjeka ili prostora. Znači prikazuje čovjeka od stopala, koja su blizu donjeg ruba kadra, i tjemena koje je blizu gornjeg ruba kadra. Kao poseban slučaj, čest slučaj srednjeg plana koristi se tzv. američki plan tj- ameriken koji prikazuje čovjeka od koljena pa do tjemena. Ova vrsta plana daje prostora za pokret, a također omogućava da drugi likovi uđu u kadar

    Bliski (blizu plan) prikazuje čovjeka od pojasa do tjemena. To je jedan od najčešćih planova, on približava likove, i daje mjesta za geste i pokrete.

    lll

    Srednji i blizu planovi se koriste u sekvencama dijaloga, gdje gledatelja bolje upoznaju sa likovima, a takodjer i u kadrovima gdje se nalazi manja grupa ljudi (do troje, četvoro), i naravno pojedinac. Nakon srednjeg plana obično slijedi krupni plan.

    sss

    Krupni plan je plan u kojem glava čovjeka ispunjava cijeli kadar. To je "najintimniji" plan koji usmjerava pažnju da emocije.


    cxc

    Detalj je plan koji prikazuje dijelove čovjeka, predmeta. Njegova namjena je da skrene pažnju na nešto.


    Govoreći o kadrovima valja spomenuti još subjektivni kadar. U subjektivnom kadru gledatelj "vidi očima protagonista", kamera gleda ono sto gleda protagonist. Na ovaj način gledatelj je direktno uključen u akciju.