Temeljni pojmovi uredskog poslovanja

Iako pretpostavljamo kako je većina Vas vrlo dobro upoznata sa sadržajem uredskog poslovanja, nije naodmet ponoviti neke osnovne pojmove:

Akt (pismeno)  temeljni je pojam uredskog poslovanja, a predstavlja svaki službeni pisani sastavak (službeni dokument) kojim se pokreće, mijenja, dopunjava, prekida ili završava neka službena radnja (zahtjevi, molbe, žalbe, rješenja, zaključci i sl.)

Sastavni dijelovi akta su:

- zaglavlje

- naziv i adresa primatelja

- kratka oznaka predmeta

- tekst akta

- otisak službenog pečata

- potpis ovlaštene osobe

- prilog

Dokumentacijsko mjesto je jedinica uredskog poslovanja u kojoj se obavlja uredsko poslovanje za određenu organizacijsku jedinicu Ministarstva.

Dosje označava skup istorodnih predmeta povezanih temeljem srodnosti sadržaja predmeta, a formira se za određenu kalendarsku godinu (Plan klasifikacijskih oznaka i brojčanih oznaka stvaratelja i primatelja akata kojeg donosi čelnik tijela državne uprave).

Dostava (elektronska dostava) obuhvaća fizičku dostavu predmeta na signiranje i određivanje izvršitelja za rješavanje predmeta, dostavu akata na rješavanje, otpremu akata te svih drugih akata zaprimljenih i registriranih u sustavu. M-dostava mijenja lokaciju (dokumentacijsko mjesto) predmeta ili akta.

Omot spisa ("žuta košuljica") je posebno obilježena omotnica u kojoj se drže i čuvaju akti i dokumenti koji pripadaju određenom predmetu.

Pisarnica je posebno ustrojena radna cjelina u kojoj se obavljaju uredski poslovi: zaprimanje pošiljki, otvaranje i registriranje predmeta i akata, otpremanje pošiljki te privremeno pohranjivanje akata i predmeta.

Predmet (spis) je jedinica posla te izražava bitni sadržaj toga posla (što znači da se svaki novi službeni posao treba registrirati), a izražen je kroz skup svih akata i dokumenata u jednom predmetu – što znači da se za svaki posao svi dokumenti čuvaju u jednom omotu i time osigurava njegova cjelovitost.

Klasifikacijska oznaka je brojčana oznaka predmeta koja taj predmet označava prema sadržaju, godini nastanka, obliku i rednom broju predmeta, a utvrđuje se samo pri evidentiranju prvog akta.

Primjer klase:

KLASA: UP/I-133-02/13-01/123

UP/I- prvostupanjski upravni postupak

133- (1) glavna grupa- rad i radni odnosi

        (13)- grupa- stručno usavršavanje

        (133)- podgrupa- stručni i pravosudni ispiti

02- djelatnost unutar podgrupe- stručni ispiti

13- godina otvaranja predmeta

01- broj dosjea

123- broj predmeta unutar dosjea

Urudžbeni broj je brojčana oznaka koja označava stvaratelja pismena, godinu nastanka i redni broj pismena unutar predmeta.

Primjer urudžbenog broja:

URBROJ: 513-07-21-08/13-2

513- Ministarstvo financija

07- Porezna uprava

21- Središnji ured

08- Sektor za upravljanje ljudskim potenc., financije i pravne poslove

13- godina nastanka (primitka akta)

2- redni broj akta unutar predmeta

Signacija je utvrđivanje nadležnosti za rješavanje predmeta (signacija 2) i određivanje rješavatelja posla - referenta (signacija 3).

Subjekt je vanjski subjekt poslovanja tijela državne uprave, kao i svaka fizička ili pravna osoba koja je stvaratelj ili primatelj akta.

Uloga (rola) je zadaća u okviru poslova uredskog poslovanja - npr. administrator dokumentacijskog mjesta, referent, načelnik i sl. Jedan zaposlenik može imati više uloga. Uloge daju određena prava i ovlasti nad korištenjem podataka (upis, izmjena, brisanje, signiranje, dostava, otprema i sl.).

KRATICE:

JOP- jedinstvena oznaka pismena

a/a (ad acta)- ako je rad na predmetu potpuno dovršen i treba ga staviti u arhivu

Osnovna načela uredskog poslovanja su:

- jednostavnost

- preglednost

- ekspeditivnost (brzo rješavanje)

- jednoobraznost

- ekonomičnost

- točnost

Uredsko poslovanje najvećim dijelom odvijaju se u jedinstveno organiziranoj pisarnici, a neki se poslovi obavljaju i u organizacijskim jedinicama tijela državne uprave. Glavne službe pisarnice su: urudžbeni zapisnik (prijamni dio), prijepis, otpravništvo, dostavni ured, arhiv (registar, pismohrana). Zaprimljene, pregledane i otvorene pošiljke razvrstavaju se po kriteriju upravnih i neupravnih predmeta. Poslije upisivanja akata u urudžbeni zapisnik odnosno upisnik predmeta upravnog postupka, svi akti se dostavljaju u rad u unutarnjim ustrojstvenim jedinicama.

Poslovi uredskog poslovanja obuhvaćeni informatiziranim sustavom su sljedeći:

-          otvaranje i registriranje predmeta posla

-          registriranje akata i pridruživanje predmetu

-          utvrđivanje nadležnosti za rješavanje  predmeta (signiranje)

-          dostavljanje predmeta u rad

-          rješavanje predmeta i izrada akata

-          potpisivanje akata i otpremanje pošiljaka

-          poslovi dokumentacijskih mjesta

-          razvođenje i sređivanje predmeta

-          zatvaranje predmeta posla i arhiviranje predmeta.

 

 

 

Zadnji puta izmijenjeno: srijeda, 30. listopada 2013., 09:31