Sada slavni režiser Robert Rodriguez nekoć je izjavio da "sve što trebate znati o filmu možete naučiti za tjedan dana." Zapravo je bio velikodušan. Možete to naučiti za 10 minuta. Slijedi prijevod njegove čuvene lekcije u 10 minuta.

Ekipa, podesite satove, gotovi smo za deset minuta.

Okej, znači želite biti filmaši?
(Razredom odzvanja jednoglasno "DA")ii

Pogrešno! Vi to JESTE. Filmaš ste već onog trenutka kada to poželite biti. Izradite si vizitke na kojima piše da ste režiseri, podijelite ih prijateljima, i čim to učinite i počnete misliti da jeste filmaš, postat ćete filmaš, počet ćete razmišljati poput njih. Nemojte sanjariti o tome, vi ste jedan od njih. A sad prijeđimo na posao.

Snimaj!
Ono što trebate naučiti je da kreativnost sama po sebi nije dovoljna za ovaj posao. Morate naučiti tehničke osnove. Kreativni ljudi su rođeni kreativni - imate sreće. Međutim, tehničari nikad neće biti kreativni. To je nešto što nikad neće shvatiti. Kreativnost ne možete kupiti, pronaći, naučiti - s tim ste jednostavno rođeni. Previše kreativaca ne želi savladati tehnički dio, i što se dogodi? Postanu ovisni o tehničarima. Zato postanite tehničari, to se može naučiti. Ako ste i kreativni i tehnički potkovani, ništa vas neće zaustaviti.

Iskustvo - Imate li filmskog iskustva? Naravno da imate - GLEDATE filmove. Ali potrebno vam je i iskustvo SA filmovima - nećete naučiti samo gledajući filmove, naučit ćete ponešto, ali više ćete naučiti s kamerom u ruci, snimanjem vlastitih filmova, kroz vlastite greške - premda vaše greške neće svatko doživjeti kao greške, sve je to subjektivno - ono što je za nekoga greška, za drugoga je ustvari umjetnost. Skrivajte se iza toga, recite svima da je to što radite umjetnost, s tim se možete dosta izvući.

Započnite sa scenarijem. Zna li itko od vas pisati scenarij? Ne - dobro. Ostali ionako pišu jedno te isto. Počnite pisati na svoj način. To je ono po čemu ste originalni. Možete pohađati radionice pisanja, to je u redu, ali nemojte se tlačiti filmskom školom jer ćete raditi filmove onako kako ih svi rade. Želimo vidjeti VAŠ film.

Kako se piše scenarij? Pa, očito nemate puno para, inače ne bi bili na mojem predavanju. Dakle, želite snimiti film ali ne želite puno potrošiti. Svakoga dana ćete se suočiti sa novim problemima na snimanju. Možete ih riješiti na jedan od dva moguća načina - kreativnošću ILI novcem. Ako nemate novaca, ostaje vam ono prvo. Znači, napisat ćete scenarij za film koji možete napraviti bez da dovedete svoje roditelje do prosjačkog štapa. Idemo snimiti jeftin film.

Kako se snima jeftin film? - Pogledajte malo oko sebe, što vas okružuje? Oslonite se na ono što imate. Ako vam otac drži dućan s pićem - napravite film o tome. Imate psa? Snimite film o psu. Ako vam mama radi u staračkom domu, snimajte o tome. Kad sam snimao El Mariachi, imao sam kornjaču, torbu za gitaru, mali grad, pa sam odlučio napraviti film koji se razvija oko toga.xcx

Kako vizualizirati film? Možete to učiniti pomoću storyboarda. Prvo vizualizirate film a zatim napravite storyboard, no ustvari bi trebali zamisliti prazan ekran i gledati svoj film na njemu. Zatvorite oči i zamislite da gledate u taj ekran, zamislite vlastiti film. Kadar za kadrom, rez po rez. Sjednite negdje, zatvorite oči i recite svima da vas ostave na miru, uklonite sve misli osim vašeg filma i gledajte ga. Je li prespor? Prebrz? Je li smiješan? Ima li smisla? Zamišljajte da ga gledate i crtajte ono što vidite. Nacrtajte kadrove koje vidite. A onda ih krenite snimati.

Oprema. Ok, sad idemo na opremu. Što gore to bolje. Ne trebate ništa pretjerano sofisticirano, sjetite se da je riječ o vašem prvom filmu - niste još Spielberg. Koristio sam ovu kameru snimajući El Mariachi, ustvari gotovo istu, 16-milimetarsku a ovo je 16S, baš ovu sam imao. Pomogla mi je da se brže krećem jer je lagana, a i jako je bučna tako da sam mogao postići uvrnut zvuk, no ova ovdje stvarčica bi vas koštala oko dvije tisuće dolara. Nemojte potrošiti toliko novaca, nađite nekog majmuna koji ima takvu kameru. Ja sam našao nekoga tko ju ima, a ne koristi ju. Posudio sam ju od njega i snimio film.

(Pokazuje na nešto što izgleda kao jako težak tronožac) Pogledajte, ovo je jako fin stalak, vrlo čvrst stalak, i znate li što će se dogoditi? Kamera će stajati na njemu, jednostavno ćete ju držati na njemu jer je tako zgodan, što znači da će vam film izgledati...ukočeno. Skinite ju sa stalka, sjednite u invalidsku stolicu, krećite se uokolo, ubacite malo energije u film. To je ono što je sjajno kod prvih filmova, u njima ima toliko živosti i energije. Velika produkcija ne može ni udvostručiti tu energiju, jer je kamera previše statična, previše je ekipe i sve je vrlo glatko, ulickano i - beživotno. Dodajte živost svome filmu tako što ćete se riješiti fensi opreme. (Pokazuje na tronožac.) Predobar je, i pretežak - jednostavno koristite svoje ruke.

Evo jednog svjetlomjera, nije onaj pravi, moj se pokidao. Ovo je zapravo spotmetar, to je okej ali je prefin. Potreban vam je onaj s malom bijelom kupolom na njemu, usmjerite ga na to što snimate, očitajte svjetlost, pogledajte broj na svjetlomjeru - ne zaboravite da vam je on prijatelj - učitajte broj u leće i iris objektiva, i spremni ste. Počnite snimati.

Nemojte previše osvijetliti. Dok sam snimao Mariachi imao sam dva svjetla, obične žarulje, bile su podešene za snimanje u zatvorenom, pa izgleda dobro. Zapravo su svi rekli da osvjetljenje izgleda tmurno jer je bilo vrlo malo svjetlosti. Vaše pogreške, vaši nedostaci odjednom postanu dio umjetničkog izraza.

I konačno, postprodukcija. Nakon što završite sa snimanjem filma, što činite? (Uzima video miksetu) Ovo su vaši prijatelji, dragi moji. Uređaji za video montažu, kompjutersku montažu, bilo što slično tome, neposredni su, jednostavni, jeftini. Ne radite rezove na filmskoj vrpci. Ona vam je neprijatelj. To što snimate na vrpcu ne znači da morate raditi rezove na njoj. Ako itko od vas to namjerava, neka smjesta napusti ovo predavanje. Potrošite 20 tisuća dolara na filmsku školu i radite to tamo. Ali, vjerujte mi, nikada nećete dobiti posao.

Danas se sve radi na kompjuterima ili videu. Filmska vrpca je spora, skupa, nije kreativna - oduzima vrijeme. Montirajte na video vrpci, tako ja radim. Mariachi me je koštao gotovo ništa. Montirao sam ga na videu. Imao sam 3/4" master koji je izgledao divno jer je negativ prebačen ravno na video vrpcu. Bez posrednika je izgledao kao 35mm - čisto, netaknuto. Izradio sam VHS kopije, odaslao ih po Hollywoodu. Nikad nisam napravio filmsku kopiju. (Uzima filmsku vrpcu) Bacanje novca. Morate ih nanizati, izližu se. Skupe su. To su kopije vašeg negativa. Ne trebate to, ne trebate kopije svojeg negativa, trebate svoj negativ...na video vrpci. Tako ih drugi mogu umnožiti i gledati ih i naći vam posao.

Ok, snimili ste film, montirali ga, izdali ga, postali ste traženi. Što trebate učiniti? Prvo si trebate naći agenta - istog trena. Hollywood je prepun velikih igrača, trebate jednog da radi za vas. Ovi ljudi vam pronalaze najbolje poslove, najbolje cijene, najbolje filmove.

Ovo što ste naučili, nitko drugi ne zna. Kako napraviti jako jeftin film. Nitko drugi u Hollywoodu ne zna kako se to radi. Vi ih možete napraviti jeftino, vi ih možete napraviti bolje, ne dajte da vas sistem proguta, iskoristite svoj položaj.

Sada snimam filmove s još uvijek malim budžetom, ali izgledaju kao skupi filmovi jer sam naučio tehnike koje sam vam danas objasnio.

Dobro, sad se vraćam snimanju svojih filmova, i nadam se da ste nešto naučili danas, nadam se da ćete odmah zgrabiti jednu od ovakvih kamera i snimiti nešto svoje, nadam se da ćete zapisati svoje ideje, ono o čemu maštate.

Prestanite sanjariti, učinite to.

Vidimo se u Hollywoodu - budite strašni!

Zadnji puta izmijenjeno: ponedjeljak, 19. kolovoza 2013., 18:42