Trideset godina hrvatske državnosti
Napišite esej: „Trideset godina hrvatske državnosti“
Upute:
Povodom obilježavanja 30. godišnjice proglašenja samostalne i suverene Republike Hrvatske donošenjem Ustavne odluke Sabora o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske, Služba za građane Hrvatskoga sabora poziva učenike srednjih škola da se odazovu na natječaj u pisanju najboljeg eseja/zastupničkog govora na temu:
„Trideset godina hrvatske državnosti“
alternativno
„Trideset godina od proglašenja samostalne i suverene Republike Hrvatske“
Svrha i cilj ovogodišnjeg natječaja za najbolji esej/zastupnički govor za učenike srednjih škola u Republici Hrvatskoj je očuvanje sjećanja na 25. lipnja 1991. godine, kada je Hrvatski sabor donio Ustavnu odluku o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske i Deklaraciju o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske, posebice u kontekstu ovogodišnjeg obilježavanja 30 godina proglašenja samostalne i suverene Republike Hrvatske, kroz afirmaciju pisane riječi te poticaj učenicima na promišljanje o značaju Hrvatskoga sabora u stvaranju hrvatske države.
Natječaj za najbolji esej/zastupnički govor s obrascem prijave objavljuje se na mrežnim stranicama Službe za građane Hrvatskoga sabora, a otvoren je od 11. siječnja do 22. veljače 2021. godine. Vlastoručno potpisani učenički radovi uz pripadajući obrazac potpisan od učenika i mentora dostavljaju se na e-adresu esej.gradjani@sabor.hr i poštom na adresu: Hrvatski sabor – Služba za građane, Trg sv. Marka 3, 10 000 Zagreb, s naznakom „za natječaj za najbolji esej/zastupnički govor za učenike srednjih škola“.
Glavne nagrade učenicima za tri najbolja eseja/zastupnička govora uručit će predsjednik Hrvatskoga sabora. Svi ostali učenici i njihovi mentori dobit će od Hrvatskoga sabora pohvalnice odnosno zahvalnice.
Poziv učenicima srednjih škola za sudjelovanje na natječaju za najbolji
esej/zastupnički govor za šk. god. 2020./2021.
I.
Služba za građane Hrvatskoga sabora ove školske godine organizira po prvi puta natječaj za učenike srednjih škola u pisanju eseja ili zastupničkog govora na temu „Trideset godina hrvatske državnosti“. Poziv učenicima slijedi odgojno-obrazovne ishode kurikuluma nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo za srednje škole u povezanosti s kurikulumima pravne grupe predmeta te drugih srodnih predmeta iz društveno-humanističkog područja.
II.
Esej/zastupnički govor tematizira ulogu i značaj Hrvatskoga sabora u proglašenju nezavisnosti Republike Hrvatske, donošenjem Ustavne odluke o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske i Deklaracije o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske 25. lipnja 1991. godine, čime je Republika Hrvatska postala samostalna i suverena država.
Učenik se zamišlja u ulozi zastupnika i piše zastupnički govor na zadanu temu povodom obilježavanja trideset godina od proglašenja hrvatske nezavisnosti ili pak piše esej na istu temu.
„Rođena je država Hrvatska. Neka joj je dug i sretan život“, riječi su koje je predsjednik prvog višestranačkog Sabora dr. Žarko Domljan kazao netom nakon izglasavanja i proglašenja Ustavne odluke o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske i Deklaracije o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske 25. lipnja 1991. godine u Sabornici.
Tim je činom, potvrđujući volju građana Republike Hrvatske izraženu na referendumu 19. svibnja 1991. godine, Hrvatski sabor ispunio svoju najvažniju zadaću nakon donošenja Ustava Republike Hrvatske, proglašavajući nezavisnost Republike Hrvatske 25. lipnja 1991. godine, čime je ispunio i svoju ulogu državotvorca.
Ustavom donesenim 22. prosinca 1990. godine Republika Hrvatska utemeljena je kao jedinstvena i nedjeljiva demokratska i socijalna država, ali je još uvijek bila u sastavu SFRJ, sve dok Sabor Republike Hrvatske 25. lipnja 1991. godine nije donio Ustavnu odluku o suverenosti i samostalnosti kojom je proglašena nezavisnost Republike Hrvatske i ujedno pokrenut postupak razdruživanja od SFRJ koji je okončan donošenjem Odluke o raskidu državnopravnih sveza s ostalim republikama i pokrajinama SFRJ koju je Sabor donio 8. listopada 1991. godine, već u tijeku otpočinjanja žestoke agresije na Republiku Hrvatsku i početka Domovinskog rata. Oba državotvorna akta donesena 1991. godine neraskidivo su povezana sa slovom Ustava Republike Hrvatske.
III.
Pravo sudjelovanja na natječaju za najbolji esej/zastupnički govor imaju svi učenici srednjih škola koji obrađuju nastavne sadržaje vezane uz stvaranje samostalne i suverene Republike Hrvatske i ulogu Sabora u donošenju temeljnih državotvornih akata kojima je stvorena Republika Hrvatska kroz kurikulume nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo, kurikulume drugih srodnih predmeta te kurikulume predmeta iz pravne grupe predmeta. Jedan od očekivanih odgojno-obrazovnih ishoda kurikuluma Politike i gospodarstva je da učenik argumentirano „opisuje proces uspostave samostalnosti i suvereniteta Republike Hrvatske“.
IV.
Učenici pišu esej (zastupnički govor) temeljem nekoliko državotvornih akata koje je donio Sabor 1990/1991. godine. Bazični tekstovi koje učenici razmatraju su: Izvorišne osnove Ustava Republike Hrvatske, Ustavna odluka o suverenosti i samostalnosti Republike Hrvatske te Deklaracija o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske, koji polaze od povijesnog prava hrvatskog naroda na državnost i uloge Sabora kao državotvorca i čuvara povijesne hrvatske državnopravne tradicije.
Polazni tekstovi za razmatranje teme eseja/zastupničkog govora dostupni su
putem poveznice:
Ustav
Republike Hrvatske - Izvorišne osnove
Ustavna
odluka Sabora Republike Hrvatske o suverenosti i samostalnosti Republike
Hrvatske
Deklaracija
o proglašenju suverene i samostalne Republike Hrvatske
U preporukama za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda kurikuluma nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo iz domene Političke pismenosti preporuča se upotreba nastavnih metoda „koje potiču istraživački duh, kreativnost, samostalnost, kritičko promišljanje i motiviraju na aktivno sudjelovanje, na primjer samostalno istraživanje zadane ili izabrane teme, pisanje eseja (...) te pristupe koji u središte stavljaju učenika, njegovo iskustvo i sposobnosti“, pri čemu će se odgojno-obrazovni ishodi ostvarivati, među ostalim, kroz „sadržaje iz dostupnih i relevantnih izvora znanja kao što su politološka literatura, izvorni tekstovi poput Ustava, zakona i drugih dokumenata važećih za Republiku Hrvatsku“.
Očekivani odgojno-obrazovni ishodi takvog poučavanja omogućit će učeniku da još bolje upozna politički sustav Republike Hrvatske te ustrojstvo, ulogu i odgovornost vlasti i izvore njene legitimnosti.
V.
Svrha i cilj natječaja u pisanju najboljeg eseja/zastupničkog govora za učenike srednjih škola je poticanje političke pismenosti učenika te poticanje učenika na razvijanje političkog mišljenja, kritičkog promišljanja, upoznavanja demokratskih procedura i njegovanja demokratskih načela i vrijednosti, te domoljublja.
VI.
Pristigle radove razmatra Povjerenstvo za vrednovanje imenovano od strane Tajnika Hrvatskoga sabora. Povjerenstvo za vrednovanje samostalno je u svojim prosudbama i odlukama.
VII.
Glavne nagrade učenicima za 3 najbolja eseja/zastupnička govora uručit će predsjednik Hrvatskoga sabora.
VIII.
Povjerenstvo za vrednovanje razmatra pristigle radove i
ocjenjuje ih na temelju sljedećih kriterija:
A) Politička pismenost: razumijevanje teme, uspješnost argumentacije i
interpretacije teme, inventivnost.
B) Jezično-stilska pismenost: Rad učenik piše standardnim hrvatskim jezikom.
Autentičnost prijavljenog rada potvrđuje mentor.
IX.
Esej/zastupnički govor treba biti potpisan od učenika te poslan uz pripadajući obrazac koji popunjava i potpisuje učenik i mentor, a dostavlja se na adresu e-pošte esej.gradjani@sabor.hr te putem pošte na adresu Hrvatski sabor – Služba za građane, Trg sv. Marka 3, 10 000 Zagreb.
X.
Odluku o dodjeli glavnih nagrada za tri najbolje napisana eseja/zastupnička govora Povjerenstvo za vrednovanje donijet će 5. svibnja 2021. godine.
Dodjela glavnih nagrada organizirat će se do kraja školske godine 2020./2021., a svim učenicima i njihovim mentorima koji su sudjelovali na natječaju Hrvatski sabor će dodijeliti pohvalnice i zahvalnice koje će biti poslane poštom na adrese škola.
XI.
Ukoliko na natječaj pristigne dovoljan broj učeničkih radova koji zadovoljavaju kriterije vrednovanja, Služba za građane Hrvatskoga sabora će ih sabrati u zbornik radova te ih objaviti u e-obliku na web stranicama Sabora. Prijavom na natječaj učenik s mentorom daje svoju suglasnost za objavu svog rada (esej/zastupnički govor) u zborniku učeničkih radova na temu „Trideset godina hrvatske državnosti.“
XII.
Organizator (Služba za građane) će osobne podatke učenika i
mentora koristiti isključivo za:
- obavještavanje sudionika tijekom javljanja na natječaj
- obavještavanje sudionika o rezultatima natječaja (tri najbolje napisana
eseja/zastupnička govora)
- objavu rezultata natječaja i predstavljanje pobjednika i njihovih radova (tri
najbolje napisana eseja/zastupnička govora) na mrežnim stranicama Hrvatskoga
sabora
- objavu učeničkih radova koji zadovoljavaju uvjete natječaja u zborniku
učeničkih radova u e-obliku na web stranicama Hrvatskoga sabora
Smjernice učenicima za pisanje eseja/zastupničkog govora:
- Pročitajte polazne tekstove, izdvojite ključne riječi i značenja tekstova.
- Napravite bilješke na temelju pročitanih tekstova.
- Usporedite polazne tekstove na sadržajnoj, tematskoj i stilskoj razini.
- Povežite problematiku polaznih tekstova sa zadanom temom eseja.
- Oblikujte natuknice na temelju pročitanih tekstova, a u skladu sa zadanom temom eseja/zastupničkog govora.
- Prikupite još više podataka o zadanoj temi.
- Izdvojite najbitnije podatke i njih rasporedite.
- Sastavite tekst eseja/zastupničkog govora trodjelne strukture: uvod, razrada, zaključak.
- U uvodu odredite temu eseja i privucite pozornost.
- Dublja analiza neka slijedi u razradi eseja.
- Odlomke tematski vežite jedan na drugi.
- Nastojte da sva tri dijela eseja/zastupničkog govora upućuju na temu i da su dobro među sobom povezani.
- U zaključnom odlomku naglasite ono najvažnije i iznesite završnu misao.
- Esej/zastupnički govor oblikujte kao zaokruženu cjelinu s uvodom, razradom i zaključkom.
- Poželjno je da esej/zastupnički govor ima od 400 do 600 riječi.
- Esej/zastupnički govor treba biti pravopisno i gramatički točno napisan na standardnom hrvatskom jeziku.
- 30. siječnja 2021., 12:08