Klasicizam i prosvjetiteljstvo - Goldoni, Moliere

KLASICIZAM I PROSVETITELJSTVO U EUROPI


- razdoblje od sredine 17. do kraja 18. st.

- PROSVJETLITI - naučiti nekoga, otvoriti mu oči klasično - uvijek vrijedno

- suprotstavljen kićenosti baroka i krajnostima rokokoa

- klasična estetika

- smirenost i dovršenost oblika; uzvišenost stila i jasnoća

- posredno nadahnuće u djelima starih Grka i Rimljana


barok: kićenost, bogata metaforika, pobožnost (religija, Biblija), filozofija religije

klasicizam: jasnoća stila, jednostavnost (savršenstvo forme(Aleksandrinac)), uzori iz antike, racionalizam

prosvjetiteljstvo- prosvjetiteljski pokret; prosvjećivanje naroda, filozofija zdrava razuma, filozofija u književnosti

predstavnici = Roussean, Diderot, Voltaier, Mantesquie


Francuska

- pravila su jako bitna za klasicizam, zasnivaju se na razumu

- nema velike zaljubljenosti, strasti, a ako i ima treba znati kako se ponašati u skladu s njima

- Rene Decartes najznačajniji predstavnik klasicizma „mislim dakle jesam“ (Cognoto ergo sum)

- Carlo Goldoni - Gostionicarka Mirandolina, reformator talijanskog kazališta (comedia dell arte), stalni likovi, improvizacija

- kazališna umjetnost u vrijeme baroka nije bila uzdignuta na umjetničku razinu


pravila

- istinitost (istinito je samo ono što možemo spoznati razumom)

- analitičnost (svaku teškoću da bi je mogli svladati moramo raščlaniti na jednostavnije dijelove)

- postupnost (od jednostavnog ka složenijima)

- ispravnost (ako je potpuno, i ako je ispravno onda smo riješili stvar)

- racionalnost, moralnost, didaktičnost - svako djelo nastalo u klasicizmu mora imati te elemente

- nema proze

- drama je osnovna

- likovi su većinom plemići, prinčevi, knezovi

- mora se poštovati trojedinstvo

- drama mora imati 5 činova (uvod, zaplet, peripetija, vrhunac, rasplet)

MORALNOST - uvijek se osuđuje zlo

DlDAKTIČNOST - poučnost koju izvlačimo iz radnje

- razum kontrolira strasti

- encikiopedije, cvijeta razvoj znanosti

- glazbenici - Mozart, Haydn, Beethoven

- književnici i njihova djela - Molier „Skrtac“, Voltaire „Candide“, Pierre Cornellie „Cid“

- tragikomedija

- tragično - Rodrigo ubije oca Himena

- komedija - nema tragičan završetak

- Ljubavni trokut - Himena, Rodrigo, Infantkinja

- Rodrigo mora obraniti očevu čast

- didaktičnost, moralnost, racionalnost

- osjećaji su potisnuti u drugi plan


CARLO GOLDONI, GOSTIONIČARKA MIRANDOLINA

Komedija “Gostioničarka Mirandolina” poznato je djelo jednog od najvažnijih talijanskih komediografa, Carla Goldonija. Napisana je spontanim i lako čitljivim dijalogom, koji obiluje humorom, čime ističe vrline i mane likova, temeljenih na ljudima iz raznih slojeva društva autorova vremena. Blaga ironija provlači se kroz cijelu komediju, što je temelj humorističnosti ovog djela. Glavni nositelj ironije, ali i radnje, lijepa je gostioničarka. Glavna odlika njenog karaktera je da sve svoje obožavatelje spretno drži na odstojanju, ali ih ujedno i iskorištava za dobrobit gostionice. To je jedini način da uspije u svom poslu i ona ga odlično radi. Mirandolina je radišna i predana svom poslu, dok su svi njeni gosti njena potpuna suprotnost. Oni su uglavnom visokog roda i kao takvi, nose odlike umišljenosti, škrtosti, pa čak i rasipništva.

MOLIERE:

Pravo ime mu je Jean Bapitste Poquelin.

Škrtac

Komedija u 5 činova, nastala pod utjecajem Plautove Aulularije i likova škrtca iz francuskih farsi i comedie dell`arte.

Jezik i stil: komedija karaktera, intrige te društvena komedija. Likovi spletkare jedan protiv drugog.

Dijalog: razgovor Valera i Harpagona. Karakter: Harpagonov strah.

Tema:ismijavanje škrtosti, Harpagonova škrtost i njegov odnos s drugim ljudima

Mjesto radnje: Pariz-kuća bogatog i škrtog Harpagona

Vrijeme radnje: početak 18. st.

Likovi: Harpagon(bavi se lihvarstvom i time se i obogatio), Valere, Elise, Cleante, Mariane, Forsine, Le Flech i Jacques

Problemi: sukob generacija i težak položaj žene u ono doda (Elise mora sve slušati svoga oca)

Molierova kritika kroz ovo djelo: kritika pokvarenom lihvarskom društvu, kritika gubljenju plemenitosti zbog škrtosti. On osuđuje ponašanje i upozorava da škrtost kvari ljudski karakter!


Zadnji puta izmijenjeno: nedjelja, 11. travnja 2021., 14:35