Hrvatski narodni preporod, hrvatski romantizam - obilježja i predstavnici

HRVATSKI ROMANTIZAM –HRVATSKI PREPOROD


- hrvatski narodni i književni preporod 1813. -1860.

- pad Napoleona, Dalmacija i Istra vraćaju se pod Habsburšku vlasti

- germanizacija, mađarizacija

- obavezan je mađarski jezik u školama

- Hrvati su prepustili Mađarima da rješavaju njihove probleme sa Austrijom i da provode mađarizaciju

- od romantizma govorimo o novijoj hrvatskoj književnosti

- društveni slojevi; feudalci (većinom govore francuski i latinski), seljaci (neuki)

- nastaje mlada građanska klasa (obrazovana)

- pridaje se veća pažnja jeziku

- ilirski pokret (1830. -1843.) Ljudevit Gaj, začetnik tog pokreta = pokret ima političko značenje i obilježe. Unutar hrvatskog narodnog preporoda

- ilirizam – ideja o ujedinjenju Južnih Slavena

- kroatizam - pojam vezan uz politički život Hrvatske 1860. - započinje Šenoino doba (kraj romantizma)



PREDPORODNO DOBA 1813.-1830.

1813. M. Vrhovac piše poziv za sakupljanje narodnog blaga i običaja svim duhovnim pastirima svoje biskupije (proglas svećenstvu)

1815. A. Mihanović: „Reč domovini o hasnovitosti pitanja vu domorodnom jeziku“

- zalagao se da hrvatski bude ravnopravan s mađarskim, latinskim i drugim jezicima

- ističe važnost pisanja na Hrvatskom jeziku

1818. J. Šporer: „Oglasnik ilirski“ – za pripreme izdavanja lista na hrvatskom jeziku


ILIRSKI POKRET 1830. – 1860.

1. faza 1830.-1843.

1830. Lj. Gaj: „Kratka osnova horvatsko-slavenskoga pravopisanja“

- predlaže pravopisnu reformu

1831. P. Štos „Kip domovine vu početku leta 1831“

1832. I. Derkos; „Genius patriae (Duh domovine nad zaspalim svojim sinovima)

- htio je ujediniti sva hrvatska narječja

- u Hrvatskoj u to doba postoji puno pravopisa, normi, pa Gaj uvodi pravilo: jedan glas, jedno slovo

1832. J. Drašković: „Disertacija“

- to je više politička brošura za ujedinjenje hrvatskih krajeva, prvi politički tekst na hrvatskom jeziku

1834. dozvola za izdavanje novina na hrvatskom jeziku, za to se Gaj izborio

1835. počinju izlaziti „Novine horvatske“ i prilog „Danica Horvatska, Slavonska i Dalmatinska

1836. štokavsko narječje postaje književnim jezikom; uvode se ilirska imena u „Novine ilirske“ i „Danicu ilirsku“

- V. Babukić piše prvu gramatiku hrvatskog jezika u razdoblju Ilirskog pokreta

1840. kriza preporoda (sukob Gaj-Vraz). Gaj je htio da književnost bude povezana s politikom, Vraz se zalaže za književni preporod, nije htio da politika ima korijene u književnosti



2. faza1843-1850/60.

- intenzivniji književni rad

1842 M. Smodek otvara prvu katedru za hrvatski jezik u Zagrebu

1842. S. Vraz pokreće časopis „Kolo“, osniva se Matica ilirska

- Gaj ih naziva Rak-Vuk-Vrag jer su mu upropastili Ilirski preporod

- prvi književni časopis u hrvatskoj književnosti

1843. I.K. Sakcinski u Hrvatskom Saboru drži prvi govor na hrvatskom jeziku

1843. zabrana ilirskog imena,“Narodne novine“, „Danica Horvatska, Slavonska i Dalmatinska“

S. Vraz „Put u Gornje Jelenje“, 1868., putopis

M. Mažuranić „Pogled u Bosnu», putopis

I.K. Sakcinski „Juran i Sofija“, prva hrvatska povijesna tragedija, 1840.

S. Vraz „Kritičarski pregled“, prva književna kritika

I Mažuranić „Smrt Smail-age Čengića“, ep


Obilježja književnosti

- književnost je izraz političke koncepcije i ideologije iliraca

- odgojna didaktična književnost

- ugledanje na narodno stvaralaštvo (Gundulić i usmena tradicija)

- osnivanje čitaonica 1838. (Varaždin, Zadar, Zagreb, Karlovac)

- prihvaćanje novoštokavštine kao standardnog jezika

- netipičan (specifičan) razvoj s obzirom na europski romantizam:

europski hrvatski

- individualizam - kolektivizam (jedinstvo nacije)

- pesimizam - optimizam

- likovi su introvertirani - dinamika

(zatvoreni u sebe)

- preporodna lirika: budnice, davorije, balade, ode, himne  Lj. Gaj, S. Vraz, P. Preradović, P. Štos

- preporodna proza: skromniji dometi nego u lirici (manje stvaralaštva)

- motivi iz hrvatske prošlosti

domoljubne pjesme: budnice- imaju ulogu buditi nacionalnu svijest, davorije– umjetnički dotjeranije od budnica



21. NAJZNAČAJNIJI PISCI I DJELA U RAZDOBLJU HRVATSKOG

ROMANTIZMA


Razdoblje hrvatskog romantizma u književnom smislu pripada drugom dijelu razdoblja ilirskog preporoda.


Lirika: Petar Preradović, Stanko Vraz

Epika: Ivan Mažuranić

Drama: Ivan Kukuljević Sakcinski, autor prve drame novije hrvatske književnosti Juran i Sofija

Diskurzivni oblici: putopisi- Matija Mažuranić, Stanko Vraz, Antun Nemčić


STANKO VRAZ

Rodio se u Cerovcu u seljačkoj obitelji, završio je gimnaziju, studirao filozofiju i započeo studij prava, bavio se književnošću i učenjem jezika, pokrenuo časopis „Kolo“ 1942 zajedno sa Rakovcem i Vukotinovićem, tajnik Matice hrvatske, prvi pisac u hrvatskoj književnosti kojemu je književnost bila jedino zanimanje, zaljubio se na prvi pogled u Samoborčanku Ljubicu Cantilly, koja gaje nadahnula za pjesničku zbirku «Đulabije». Ona je bila boležljiva i umrla je malada te nikada nije uzvratila ljubav Vrazu. Bavio se sakupljanjem narodnih pjesama a često ih je i prerađivao, najznačajnije zbirke su „Gusle i tambure“ i „glasi iz dubrave žeravinske“. 1939. objavio je prvu književnu kritiku u Hrvatskoj književnosti pod nazivom „Kritičeski pregled“. Vraz nikada nije naučio u potpunosti hrvatski jezik, a uzor mu je bio Ivan Gundulić


Đulabije

- značenje riječi đulabije: turski - mirisna crvena jabuka, prvi hrvatski kanconijer, posvećen je Ljubici (Petrarka)

- tema: ljubav prema domovini i ljubav prema ženi

- stih: krakovjak- 8 šesteraca u 2 katrene, utjecaj poljske narodne pjesme

- romantičarska i nesretna ljubav; motiv prirode vezan je za ljepotu žene; ljubav prema domovini

KOMPOZICIJA – sastoji se od četiri djela: 1. i 2. dio su nastali za Ljubičina života a 3. i 4. nakon njezine smrti

- svaku je svoju zbirku posvetio svojoj ljubavi Ljubici i svojoj domovini


PETAR PRERADOVIĆ

Prva njegova pjesma sa simboličnim naslovom „Zora puca“ objavljena je u časopisu „Zora Dalmatinska“ koji je izlazio u Zadru. Bio je najmlađi Ilirac, spada u drugi naraštaj pjesnika romantizma u hrvatskoj književnosti

- 3 tematska kruga poezije: domoljubna poezija, ljubavna i misaono-refleksivna

- preveo je «Osmana» na hrvatski jezik


Zora puca

- domoljubna pjesma, budnica

- simbolizira da će doći novi dan i bolji život za cijeli hrvatski narod, veselo raspoloženje

Putnik

- tema: ljubav prema domovini, čežnja za domovinom

- socijalni problemi, bijeda, siromaštvo

- pjesma je u alegoriji, misaono-refleksivna

- motivi: lutalica – luta po svijetu, izgubljen je, nema prenoćište, usamljen je, osjeća se čežnja za domovinom, vraća se i plače od radosti

- napisao je pjesmu iz vlastitog iskustva jer je i on zbog službe stalno mijenjao mjesto boravka i osjeća se kao stranac, patio je za domovinom

Mrtva ljubav

- ljubavna pjesma

- on ju doživljava kao idealnu ženu i želi je staviti u raj, u nebo da sjaji među zvijezdama

- pjesmu je posvetio svojoj vlastitoj ženi Pavici

- ne želi ju pokopati jer bi se pretvorila u materijalnu stvar i ne bi bila ono što jest

- romantični elementi – vila

- kritika – odnos između pjesnika i svijeta, nepovjerenje ljudi, pohlepni su

- ton – elegičan

- pisana je u strogoj formi

- ozbiljan stav pjesnika prema pjesmi


Ljudsko srce

- misaono refleksivna pjesma, stroga forma, sonet

- motiv nezadovoljstva, prolaznosti

- tema: nezadovoljstvo ljudi, uvijek teže za nečim višim

- govori o potrebama ljudskog srca

- preziremo ono što imamo

- jastreb: simbolizira pohlepu

- život je kratak i zato trebamo uživati i biti zadovoljni s onim što imamo

- utjecaj narodnog pjesništva


Zadnji puta izmijenjeno: nedjelja, 11. travnja 2021., 14:47