Usporedba tradicionalnog i modernog romana

ROMAN -

roman –prvotno je označavao svaki spis pisan pučkim jezikom, za razliku od latinskog. Dulji prozni oblik s radnjom koja obuhvaća velik broj događaja i likova


podjela

a) prema temi – društveni, obiteljski, psihološki, povijesni, pustolovni, ljubavni, viteški,

kriminalistički

b) prema tonu i piščevu stavu sentimentalni, humoristični, satirični, didaktični, herojski

c) prema načinu oblikovanja

ROMAN LIKA - jedan ili nekoliko uzajamno povezanih likova dominira strukturom romana

ROMAN ZBIVANJA – opisano zbivanje ujedinjuje sve što roman obrađuje

ROMAN PROSTORA – neki zamišljeni ili stvarni prostor čini bitnu vezu između svega što

roman opisuje

LANČANI ILI STUPNJEVITI – izgrađuje se tako da se priče kao dijelovi romana nadovezuju

jedna na drugu, s time što je završetak svake priče ujedno i početak iduće

PRSTENASTI – jedna uokvirena priča, obuhvaća sve ostale poput prstena na taj način što

neki događaj omogućuje okvir unutar kojeg se zatim pripovijeda cijeli roman

PARALELNI – građen je tako što se nekoliko fabularnih nizova razvija usporedno

ROMAN-RIJEKA – široko je zasnovan i razvijen tip romana koji obuhvaća ciklus romana,

prikazuje više naraštaja u pojedinoj obitelji, socijalni i povijesni okvir u kojem se ti naraštaju kreću

ROMAN-ESEJ – vrsta modernog romana u kojem se klasično epsko pripovijedanje dopunjuje

ili zamjenjuje osjećajima i asocijacijama

d) prema postojanju i vrijednosti – klasični, moderni, suvremeni


USPOREDBA TRADICIONALNOG I MODERNOG ROMANA

TRADICIONALNI – jednostavnost, čvrsta fabula, događaji se nižu linearno i logično, likovi su stvoreni prema stvarnim osobama i događajima, psihološki analizirani, duže vrijeme u kronološkom slijedu

MODERNI – složena, defabularizirana, rascjepkanost, opisuje se tok svijesti, kod likova nema psihološke analize, prati se unutarnja svijest, služe se novom tehnikom pripovijedanja (unutarnji monolog i pripovjedni monolog – solilokvij, direktni, indirektni, pripovjedni), vrijeme je kratko, problemi smisla svijeta i postojanja, najčešći likovi su umjetnici

PROZA U TRAPERICAMA – MODERNI ROMAN

  • glavni junak – netipičan, promatrač svijeta oko sebe, pasivan, bez ciljeva

  • mladi pripovjedač se suprotstavlja svijetu odraslih

  • ironijski se odnosi prema tradicionalnom društvu i kulturnim vrijednostima

  • jezik – približava se svakodnevnom spontanom govoru gradske mladeži – žargonu

  • radnja ne teče kronološki, ovisi o subjektivnim proživljavanjima lika, prekida se asocijacijama i monolozima



Zadnji puta izmijenjeno: nedjelja, 11. travnja 2021., 16:00