Sloboda, paternalizam i poštivanje druge osobe - dileme
Večer je i profesorice i profesori srednje škole u gradu N. sjede okupljeni u zbornici na sjednici nastavničkog vijeća. Ostala je još samo jedna točka dnevnog reda: prijedlog profesorice C, razrednice 4.d, da se učenici Ani J. izrekne opomena pred isključenje. Većina profesorica i profesora nemalo je iznenađena jer Ana J. nije loša učenica, nema neopravdanih izostanaka i ne radi u školi nikakvih problema. Još više ih čudi što to predlaže profesorica C. kojoj je Ana veoma prirasla srcu. Stoga pažljivo slušaju obrazloženje svoje kolegice.
Profesorica C. podsjeća kolegice i kolege da školski statut dopušta da se opomena pred isključenje izrekne ne samo zbog disciplinskih prekršaja, već i kao odgojna mjera kojom se želi utjecati na učenike i učenice da poprave svoje ponašanje i odnos prema radu. Stoga ona predlaže da se učenici izrekne opomena pred isključenje u kojoj će stajati da će biti isključena iz škole ukoliko odmah ne prestane nastupati u lokalnom punk hardcore bendu pod nazivom Bljak. Njezin je prijedlog motiviran činjenicom da je Ana, otkako svira bubnjeve u tom bendu, očito upala u loše društvo jer se počela ponašati vrlo neodgovorno. Popustila je u učenju, u školi je stalno pospana i uopće ne može pratiti nastavu. Naime, bend je naglo postao popularan zahvaljujući svojem prvom CD-u, imaju već ugovoren niz koncerata, pa zato svaku večer vježbaju.
Ana još uvijek nema jedinica, no petice i pokoja četvorka su se pretvorile u dvojke i pokoju trojku. Nastavi li tako, teško da će uspješno položiti maturu i upisati se na fakultet. Kada je razgovarala s Anom, ona joj je odgovorila da joj je bend važniji od škole, da joj studiranje nije presudno, i da se želi ozbiljno posvetiti sviranju. Profesorica je razgovarala i s majkom koja kaže da je posve nemoćna i da ne zna što da učini. Ako joj zaprijete isključenjem, uvjerena je profesorica, Ana će napustiti bend, vratiti se školi i uspješno upisati fakultet. Naime, ne smije riskirati da bude izbačena, jer bi time izgubila mirovinu koju ima po pokojnom ocu, što je njoj i majci koja je nedavno ostala bez posla jedini redovni izvor prihoda.
Pitanja:
1. Što misliš, što je motiv, a što cilj profesoričinog prijedloga?
Je li taj motiv, po tvojem sudu, dobar? Je li taj cilj, po tvojem sudu, dobar? Je li sam postupak koji predlaže profesorica dobar?
2. Što misliš, što bi profesorice i profesori koji trebaju glasati za ili protiv prijedloga prvenstveno trebali imati na umu? Zašto?
3. Pokušaj formulirati obrazloženje zašto bi nastavničko vijeće trebalo Ani izreći opomenu pred isključenje. Pokušaj formulirati obrazloženje zašto nastavničko viječe ne bi smjelo Ani izreći opomenu pred isključenje.
4. Kako bi ti glasao/la da si na mjestu profesora i profesorica? Zašto?