Moral i etika

SVE ŠTO TREBAM ZNATI NAUČIO SAM U VRTIĆU

“Sve što trebam znati o tome kako valja živjeti, što činiti i kakav biti, naučio sam još u vrtiću.

Mudrost me nije čekala na vrhu planine, na kraju dugog uspona školovanja nego se krila u pješčaniku dječjeg igrališta.

A evo što sam tamo naučio:

Sve podijeli s drugima.

Igraj pošteno.

Ne tuci ljude.

Svaku stvar vrati gdje si je našao.

Počisti za sobom.

Ne uzimaj što nije tvoje.

Kad nekoga povrijediš, ispričaj se.

Peri ruke prije jela.

Pusti vodu u zahodu.

Topli keksi i hladno mlijeko su zdravi.

Živi uravnoteženo: malo uči, malo razmišljaj, crtaj, slikaj, pjevaj i pleši, igraj se i radi – svaki dan od svega pomalo.

Svakog poslijepodneva odspavaj.

Kad izađeš u svijet, budi oprezan u prometu, drži se za ruke i ne udaljavaj se od svoga prijatelja.

Ne zaboravi da čudo postoji.”

Robert Fulghum

 

Dakle, čime ćemo se baviti sljedeće četiri godine?

Moralom, odnosno, određenim pravilima ponašanja kojih se držimo kako bi nam život bio ugodniji, ljepši, sretniji.

Ne tuci ljude. Zašto?

Jer ne želimo da netko tuče nas.

Moralna pravila usvajamo odgojem i ako ih prekršimo osjećamo se krivima. Ali ne uvijek. Za neka pravila smatramo da su bez veze.

Promišljanje morala, odnosno moralnih pravila naziva se etika. Proučavat ćemo situacije koje nisu crno-bijele, odnosno one u kojima moramo izabrati manje zlo. Što ćemo odabrati ovisi o nama, ali za svoj odabir moramo imati opravdanje, bar pred sobom.

Za početak, za koje od sljedećih situacija smatrate da imaju moralno obilježje i zašto.

  1. Ivica je igrao nogomet i lopta je slučajno odletjela i razbila prozor učionice.
  2. Sanja se pri jelu lijepo koristi nožem i vilicom.
  3. Marko je pomogao objasniti matematički zadatak Ivanu.
  4. Suzana plače jer ne zna riješiti zadatak iz kemije.
  5. Pedagog škole staloženo razgovara s učenicima.
  6. Ana je pomogla slijepoj osobi da prijeđe cestu.
  7. Darko je ponio teške vrećice susjedi na četvrti kat.
  8. Ne ubij!
  9. U naseljenom mjestu nije dozvoljeno voziti više od 50 km/h.
  10. Nakon korištenja toaleta treba oprati ruke.

 

Nakon toga promislite i odgovorite na sljedeća pitanja:

Koja su obilježja moralnog djelovanja? Po čemu se razlikuju od lijepog ponašanja? Je li navedeno koje ponašanje koje nema nikakve veze s područjem morala? Koja rečenica govori o pravnoj (zakonskoj) normi? Po čemu se razlikuje pravna norma od moralne norme (pravila)?

 

Ako smatrate da je neko pitanje bilo preteško ili nerazumljivo – navedite koje.

 

Zadaću možete poslati kao posebnu datoteku ili kao povratnu informaciju.