Etička učenja kršćanstva

Etička učenja kršćanstva

Kršćanstvo izrasta iz židovstva, a utemeljeno je u 1. stoljeću u Palestini, u životu i djelu Isusa Krista. Glavni su izvor za poznavanje Isusova života četiri evanđelja.

Kršćanstvo je religija osobe, a kršćani vjeruju u inkarnaciju (lat. incarnatio = utjelovljenje) - da se Bog utjelovio odnosno daje Isus Krist pravi Bog i pravi čovjek. Za kršćane Bog je osoba, vječno biće s voljom i umom, koje stvara svijet iz ljubavi. Budući da je Bog čovjeka stvorio „na svoju sliku", i čovjek je osoba - slobodno, umno, stvaralačko biće s besmrtnim duhom, sposobno za ljubav - „jedinstvo tijela, duše i duha" (i Sol 5,23) na temelju čega ima dostojanstvo - urođenu, neotuđivu vrijednost svakog čovjeka.

Kršćani vjeruju da nakon smrti slijedi sud svakoj duši, na temelju njezinih djela i stanja u trenutku smrti, a potom raj, pakao ili čistilište. Budući daje duh besmrtan i vječan, a tijelo propadljivo, duhovne vrijednosti imaju prednost pred materijalnima. No kršćani vjeruju i u uskrsnuće tijela. Ono će se dogoditi nakon posljednjega, općeg suda, na kraju vremena. lako se u srednjem vijeku, pa i sve do u 20. st., naglašavalo kroćenje tijela, koje je središte strasti, radi oplemenjivanja i spasa duše, suvremeni teolozi - posebno papa Ivan Pavao l - ističu vrijednost tijela smatrajući da se duhovna bit čovjeka izražava tijelom. Činiti dobro i prakticirati vrline - to se može samo i dušom i tijelom.

Kršćanin (lat. christianus = kristolik) trebao bi svojim ponašanjem slijediti Krista. Kao što je Isus okupljao oko sebe odbačene - bolesne, siromašne, grešnike s kojima je jeo te javno razgovarao sa ženama (što se tada smatralo nepoželjnim), tako bi trebao činiti i kršćanin. Bit moralnih učenja Krist svodi na ljubav. Bog je iz ljubavi poslao svog Sina kao otkupitelja, stoga ljudi tu ljubav trebaju uzvratiti.

Po uzoru na Krista, kršćani su pozvani na altruizam (franc. altrui = drugi, bližnji) - djelatnu ljubav prema bližnjemu i kada ona iziskuje požrtvovnost. Kršćanska etika zato se naziva etikom ljubavi. U njoj ključno mjesto zauzimaju četiri kardinalne (glavne) vrline, naslijeđene iz učenja antičkog filozofa Aristotela - pravednost, razboritost, umjerenost i hrabrost. One se u kršćanstvu upotpunjuju trima nadnaravnim vrlinama koje čovjek ne može postići samo svojim trudom, nego su plod djelovanja božanske milosti u duši. Nazivaju se teologalne (ulivene) vrline - vjera, nada i ljubav (agape).

No kako u svakodnevnim situacijama znati što je moralno ispravno? Kršćanska etika odgovara: slušanjem dobro oblikovane savjesti - „glasa Božjeg u čovjeku". Prema kršćanskoj etici, savjest je glas Božji u čovjeku, mjesto preispitivanja dobra i zla. Naime, svojim umom čovjek može preispitivati je li ono što namjerava učiniti ili je već učinio u skladu s moralnim zakonom. Taj je proces zapravo preispitivanje savjesti. Pojam savjesti upotrebljava se i u filozofskoj etici, a i u svakidašnjem govoru kad želimo izraziti vlastito zadovoljstvo ili nezadovoljstvo svojim djelovanjem.

Kršćanstvo je naglasilo jednakost svih ljudi pred Bogom čime je pridonijelo ukidanju ropstva u starom vijeku, koje će nažalost u novom vijeku, nakon velikih geografskih otkrića, ponovo oživjeti kao trgovina robovima iz osvojenih kolonija.

Kršćanska je kultura uvelike pridonijela socijalnoj osjetljivosti osnivanjem različitih služba i ustanova koje pružaju pomoć najranjivijim članovima društva kao što su djeca bez roditelja, beskućnici i dr.

Nažalost, kršćani pojedinci te kršćanska društva u povijesti služila su se i nasiljem te grubo kršila ljudska prava: vjerski ratovi, kolonijalna osvajanja i trgovina robljem, nasilno pokrštavanje, progoni krivovjeraca pri kojima su se sudovi inkvizicije služili mučenjem kao metodom iznuđivanja priznanja, eugenički zakoni - samo su neki od primjera takve prakse.

Pitanja

1. Što misliš o Isusovoj zapovijedi da ljubimo svoje neprijatelje?

2. Svetkuješ li kršćanske obrede i što znaš o tim običajima?  

3. Što misliš o sakramentu ispovijedi? Je li lako priznati svoj grijeh? Koliko je slična uloga svećenika i psihijatra?

4. Što je Caritas i čime se bavi?

5. Koja je glavna zadaća crkve danas po tvojem mišljenju?

6. Smije li se crkva miješati u politiku? Zašto?