Kriza identiteta

Kriza identiteta

Nezadovoljstvo slikom o sebi, svojim osobnim identitetom, najčešće je posljedica nesigurnosti u sebe i o sebi. Takvu nesigurnost često prouzročuju neispunjena društvena očekivanja, odnosno uloge za koje se očekuje da se u njima prepoznamo, i pravila za koja se očekuje da ih prihvatimo. Takva društvena očekivanja najlakše se prenose s pomoću medija.

Medijima u širem smislu smatramo govor, sliku, tisak, fotografiju, telegraf, radio, televiziju i mrežu (internet). Suvremena masovna sredstva priopćivanja (radio, televizija i inter­net) umnogome su promijenila način na koji mislimo, osjećamo i razumijemo svijet. Stoga mediji imaju znatan utjecaj na izgradnju osobnog identiteta jer, osim za prenošenje vijesti i zabavnih sadržaja, a nerijetko i s pomoću njih, služe i kao svojevrstan kulturni servis koji prenosi prevladavajuće norme, ideje i ideale koji vrijede na određenome mjestu u određeno vrijeme. Možemo reći da, ne samo na našim prostorima nego i u većini svijeta danas prevladava tzv. zapadnjačka kultura.

Cesto se tako govori o amerikanizaciji kao o promicanju i prihvaćanju sustava vrijednosti i pravila ponašanja svojstvenih američkom društvu. Upravo se taj trend najbolje očituje u načinu na koji djeluju mediji. Ako proučimo američke medije, one koje u suvremenom svijetu zasigurno imaju najviše utjecaja i dosega, a samim time najviše i utječu na izgradnju iden­titeta, možemo zamijetiti da su najpopularnije mreže u vlasništvu nekolicine velikih medij­skih korporacija, koje pomoću svojih medijskih kanala utječu na formiranje javnog mnijenja.

Promicanjem odabranih vijesti kojima nas stalno izlažu mediji ciljano utječu na stvaranje našeg mišljenja. Kada su ljudi u medijima neprestano izloženi negativnim vijestima - o prijevarama, nepravdama, nasilju, nepoštenju, bijedi i poremećenim međuljudskim odnosima - obuzima ih osjećaj nemoći. Vjeruju da ništa ne mogu promijeniti, a tada postaju pasivni i moguće je manipulirati njima.

Noam Chomsky, američki filozof, jezikoslovac i politički analitičar, tumači daje vlasnicima medijskih kuća i vladajućih tvrtki upravo to cilj: postići da ljudi više ne vjeruju daje promjena moguća, da se ne bune, ne trude, ne organiziraju - da ne budu solidarni jedni s drugima, nego postaju poslušni potrošači (konzumenti) vijesti i proizvoda. Gubitkom solidarnosti lju­di se otuđuju jedni od drugih, ne žele pružiti svoju potporu drugima te gledaju na probleme partikularno, stavljajući u prvi plan samo vlastite interese ili komoditet. Chomsky to naziva mentalnim ropstvom. Tjelesno je ropstvo ukinuto, ali je i dalje Ijude moguće nagnati da ništa ne pitaju, nego da vjeruju u ono što im se kaže. Suvremeni je gledatelj televizije, kao i čitatelj mrežnih portala i javnog tiska, preplavljen informacijama. Zbog količine informa­cija rijetko se uspijevamo udubiti u neki sadržaj i razmisliti o njemu.

Jednako tako, slika djeluje mnogo snažnije i brže od teksta. Teško je razlikovati važno od nevažnoga, kritičko od nekritičkoga. Mediji nude gotove modele - uvjerenja koja malo-pomalo postaju naša a da ih nismo propitali. Ne govore nam da nešto moramo misliti, ali su načini mišljenja i života već sadržani u popularnim sadržajima koje cesto primamo, a s vremenom se toliko naviknemo na njih da se počnu podrazumijevati. Takvo manipuliranje medijskih kuća u suprotnosti je s etičkom odgovornošću medija, njihovom moralnom obvezom da o stvarnosti izvješćuju točno, istinito i nepristrano.

Osim nametanjem uvjerenja s pomoću vijesti, mediji utječu na oblikovanje našeg identite­ta i oglašavanjem. Vjerojatnije je da ćemo kupiti neki proizvod iz reklame koju smo vidjeli u medijima nego neki koji prvi put vidimo u dućanu. Proizvod koji smo zapazili u medijima do­življavamo kao poznat, za nj smo već čuli, njega i drugi kupuju, on je reklamiran i provjeren. Dakako, oglašavan proizvod ne znači i bolji proizvod u stvarnosti. Štoviše, najčešće je riječ o dobrom marketingu, odnosno dobroj manipulaciji našim potrebama, željama i ukusom - našom slikom o sebi, odnosno našim identitetom.

U svijetu društvenih mreža i digitalne komunikacije, gdje izlažemo svoje osobne identitete na prosudbu svim sudionicima virtualnog svijeta, nerijetko se događa da izgubimo sliku o sebi kakvu smo izgradili. Takve situacije dôvode do krize identiteta, a u nama mogu proizvesti tjeskobu i nemir. Nerijetko dolazi do gubitka samopoštovanja i osjećaja vlastite vri­jednosti, odnosno dostojanstva, što onemogućuje normalno svakidašnje funkcioniranje te može imati ekstremne posljedice u obliku krize identiteta u kojoj čovjek pomišlja na samoubojstvo. Najugroženiji su upravo mladi.

Kako bismo se zaštitili od negativnog utjecaja medija na naše viđenje sebe te promišljanje i djelovanje, kao prvo, naš digitalni (virtualni) identitet trebao bi odražavati naš stvarni, osobni identitet. Tako se naše viđenje samih sebe temelji na prihvaćanju samih sebe i samopoštovanju, a to štiti naše samopouzdanje. Vrijednosti, koje su naši orijentiri u promišljanju i djelovanju, trebaju biti u skladu s našim vlastitim uvjerenjima i vodene unutarnjim glasom savjesti, a ne odbačene zato što tako misle drugi ili zato što društvo danas prepoznaje kao poželjne neke druge vrijednosti.

Agresija i nasilje u virtualnom svijetu izazivaju stvarne osjećaje u drugima, stoga je takvo nasilje jednako štetno kao i nasilje izvan virtualnog svijeta. Sebe i druge štitit ćemo budemo li postupali u skladu s vlastitim vrijednostima, budemo li odbacili agresivno i nasilno ponašanje u virtualnom svijetu i odnosili se prema drugima tolerantno i prihvaćajući ih. I u ovom slučaju važno je poštovanje, sebe i vlastite osobnosti, ali i drugih, prihvaćajući moguće razlike u stajalištima i mišljenjima te prihvaćajući činjenicu da se s druge strane ipak nalazi druga osoba, jednaka po vlastitom doživljaju traumatičnih iskustava.

Pitanja:

1. Opiši adolescenciju i objasni zašto je riječ o jednom od najizazovnijih razdoblja ljudskog života kada je riječ o identitetu.

2. Na koje načine događaji kojima smo izloženi u virtualnom svijetu dovode do krize identiteta i kako se možeš zaštititi od takva stanja?

3. Na vlastitu slučaju opiši načine na koje filmovi i glazba stvaraju okvire unutar kojih razmišljamo.